Głowica jest jednym z najważniejszych elementów tłokowego silnika spalinowego – zamyka ona przestrzeń roboczą nad blokiem cylindrowym silnika, jest odpowiedzialna za zasilanie cylindrów powietrzem lub mieszanką paliwo-powietrzną potrzebną do spalania oraz odprowadzenie spalin z cylindrów. W głowicy znajdują się kanały ssące oraz wydechowe zakończone zaworami, to w niej porusza się wałek rozrządu, który reguluje otwarcie i zamknięcie zaworów. Głowica może być wykonana z żeliwa lub stopu lekkiego aluminium. Rozróżniamy głowice chłodzące cieczą lub powietrzem. Pod względem przeznaczenia głowice dzielimy na te stosowane do silników dwusuwowych i czterosuwowych, górno i dolnozaworowych, z zapłonem iskrowym i samoczynnym. W głowicy poza kanałami ssącymi i wydechowymi znajdziemy szereg kanałów olejowych i chłodniczych, a także czujniki odpowiedzialne za ciśnienie oleju oraz temperaturę płynu chłodniczego w układzie. Znajdują się w niej również wtryskiwacze paliwa lub pompowtryskiwacze oraz świece zapłonowe lub żarowe, hydrauliczne regulatory luzu zaworów, a w niektórych przypadkach także komory wstępnego spalania lub komory wirowe. Budowa rodzaj oraz kształt głowicy uzależniony jest od modelu silnika, do którego została skonstruowana.
Nowa głowica silnika (oryginalna) kosztuje od kilku do kilkunastu tysięcy złotych, dostępne na rynku zamienniki (tylko do niektórych samochodów) są najczęściej bardzo niskiej jakości i też nie są tanie, dlatego zużytą lub uszkodzoną głowicę zazwyczaj poddaje się naprawie. Regeneracja polega na usunięciu wad i uszkodzeń powstałych podczas użytkowania silnika.
Prawidłowo wykonane czynności naprawcze pozwalają przywrócić głowicę silnika do stanu porównywalnego z elementem nowym.
Podczas użytkowania samochodu - w głowicy silnika dochodzi do różnych uszkodzeń, niektóre z nich powstają w sposób naturalny na skutek zużywania się w procesie eksploatacji inne mogą powstać w skutek nieprawidłowego użytkowania samochodu lub być wynikiem awarii innych części lub podzespołów. Większość uszkodzeń, które powstają w głowicy jesteśmy w stanie naprawić w procesie regeneracji: zużywanie się gniazd i prowadnic zaworowych oraz zaworów powstaje wskutek uderzeń – „grzybka” zaworu o gniazdo oraz oddziałania na nie gorących gazów powstających przy spalaniu mieszanki paliwowej. Może również dojść do ich uszkodzenia w wyniku np. przegrzania silnika, zastosowania nieodpowiedniego paliwa, lub w wyniku awarii innych elementów silnika np. urwania (paska lub łańcucha) bądź przestawienia napędu wałka rozrządu. Zużyte gniazda i prowadnice oraz zawory naprawiamy poprzez: szlifowanie zaworów (obróbkę wygładzającą) wytaczanie gniazd zaworów (potocznie „frezowanie gniazd zaworowych”) wymianę gniazd zaworów wymianę prowadnic zaworów odkształcenie gniazda pompowtryskiwacza, czyli miejsca osadzenia pompowtrysku w głowicy powstaje w wyniku nacisków wywieranych przez wałek na pompowtryskiwacze. Weryfikujemy kształt i średnicę gniazd oraz w razie potrzeby wykonujemy: tulejowanie gniazda pompowtryskiwacza odkształcenie oraz utrata osiowości podpór wałka rozrządu, czyli miejsc osadzenia wałka w głowicy powstaje w wyniku nacisków wywieranych przez wałek na te miejsca, lub na skutek pęknięcia wałka rozrządu oraz w przypadku zatarcia wałka w głowicy. Weryfikujemy kształt i średnicę oraz osiowość podpór wałka rozrządu oraz w razie potrzeby wykonujemy: wytaczanie liniowe nazywane inaczej osiowaniem miejsca osadzenia wałka w głowicy odkształcenie powierzchni styku głowicy z blokiem silnika powstaje na skutek oddziaływania wysokich temperatur powstających w komorach spalania, którymi są cylindry. Powierzchnię głowicy która styka się z blokiem (poprzez uszczelkę) wyrównujemy przez: planowanie głowicy silnika pęknięcia głowicy silnika powstają na skutek działania ekstremalnych temperatur, w przypadku awarii układu chłodzenia, lub w wyniku naturalnego zmęczenia materiału, który narażony jest na ciągłe obciążenia termiczne i mechaniczne. Wykonujemy: sprawdzanie szczelności głowicy silnika spawanie głowicy silnika zatkanie kanałów olejowych szlamem z niedopalonego oleju lub innymi zanieczyszczeniami np. opiłkami z zatartych elementów silnika. Aby skutecznie wyczyścić wszystkie kanały głowicy silnika nie powodując uszkodzeń czy zarysowań wykonujemy: czyszczenie głowicy w myjni ultradźwiękowej
Wszystkie usługi związane z obróbką elementów silnika wykonujemy przy użyciu profesjonalnych narzędzi i urządzeń najlepszych marek, z zachowaniem najwyższych norm jakościowych. Do każdej trafiającej do nas głowicy podchodzimy indywidualnie; sprawdzamy i oceniamy jej stan wykonujemy pomiary zużycia, sprawdzamy szczelność oraz ustalamy jakich zabiegów dany egzemplarz potrzebuje. Następnie wyceniamy usługę i dopiero po akceptacji przez klienta przechodzimy do wykonania odpowiednich procesów naprawczych.
Jeśli nie możesz się dodzwonić,
proszę napisz wiadomość.
lub zamów rozmowę
Odpowiemy najszybciej jak to będzie możliwe.